OFA-UGIR solicită ministrului Adrian Oros susținerea a 4 măsuri de sprijin pentru fermierii români!

Organizația Femeilor Antreprenor din UGIR – membră a Confederației patronale UGIR, a adresat o scrisoare ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, domnul Nechita-Adrian Oros, în care atrage atenția asupra situației dificile cu care se confruntă fermierii români.

Prin demersul său, OFA-UGIR consideră că este vitală susținerea agricultorilor de către autoritățile statului, pentru a se evita o criză alimentară în următorii doi ani.

Totodată, Organizația Femeilor Antreprenor din UGIR, identifică patru măsuri absolut necesare, care să vină în ajutorul fermierilor români și solicită ministrului Adrian Oros o întrevedere, pentru a dezbate aceste soluții de sprijin.

”După cum bine știți, sectorul agricol tranzitează o perioadă extrem de dificilă, starea producătorilor agricoli afectați de secetă, agravându-se. Mulți producători se confruntă cu o lipsă acută de lichidități, din cauza nerecoltării culturilor însămânțate, în toamna anului 2019.

Pentru multe zone agricole ale țării (în special Dobrogea) anul 2020 poate fi considerat un an calamitat, mai cu seamă că înființarea culturilor din toamna anului 2020 în unele zone nu a mai putut fi realizată. Criza Covid-19, coroborată cu seceta, au generat fenomene cu grave repercursiuni asupra securității alimentare, la nivelul țării. Considerăm vitală susținerea agricultorilor de către autoritățile statului pentru a evita o criză alimentară. Astăzi, fermierii au mari probleme cu plățile către furnizori, dar și cu achitarea ratelor scadente pentru finanțarea activităților curente în agricultură, a echipamentelor și utilajelor agricole, a terenurilor agricole și a spatiilor de depozitare. Din dorința de a participa activ la identificarea de măsuri de sprijin pentru agricultori, supunem atenției echipei ministeriale pe care o coordonați un set de măsuri ce ar avea un impact pozitiv major la nivelul sectorului agricultură.

Totodată vă rugăm, stimate Domnule Ministru, să acceptați o întâlnire cu specialiștii noștri când vă permite agenda.

Măsuri de sprijin pentru agricultori:

  1. Reglementarea suspendării temporare a plații ratelor la contractele de credit/leasing- doar pentru echipamente/utilaje agricole, terenuri și investiții în active agricole (spatii de depozitare, silozuri etc), pentru fermierii afectați de secetă. Această măsură a suspendării ratelor ar trebui să fie însoțită și de o prelungire automată a maturității creditelor, eliminând pentru anul 2021 presiunea executării, restructurării creditelor de către finanțatori. Astfel de măsuri au fost acordate tuturor persoanelor fizice și juridice afectate de COVID-19, până la finele anului 2020. Daca anumite segmente au “respirat” mai ușor și acum încep să se redreseze, mai ales că au beneficiat și de cele 3 grant-uri în derulare, considerăm că anul 2021 ar trebui să aducă și fermierilor acea “gura de oxigen” pe care o așteptăm din vara anului 2020. În agricultura, durata unui ciclu economic poate depăși un an, iar efectele secetei anului 2020 se vor resimți pe durata a doi ani. Prin urmare, prin aplicarea unor astfel de măsuri doar pentru fermierii afectați de secetă și care dețin proces-verbal de calamitate, putem spune că “vom însămânță și în anul 2021”. Precizam că măsură propusa nu are impact bugetar. Din contră, măsura permite băncilor și societăților de leasing să nu mai constituie provizioane pentru finanțările acordate, majorând astfel componenta de profit impozabil.
  2.  Corelarea perioadelor sesiunilor de deschidere a proiectelor cu perioadele de înființare a culturilor pentru care se vor depune proiectele. Declarațiile APIA și ANAF sunt documente obligatorii, în vederea accesării fondurilor europene în agricultură. Deschiderea sesiunilor de depunere a acestor proiecte, după data de 15 mai a fiecărui an, va însemna pentru foarte mulți fermieri (activi și în devenire) riscul de a pierde posibilitatea de a depune un plan de afaceri, în vederea accesării unei finanțări. Exemplu: un plan de afaceri pornește de la anul 0, anul depunerii cererii de finanțare. Daca fermierul nu știe condițiile, suma alocată și culturile eligibile pentru depunerea unui dosar, acel fermier va rata un an de finanțare. Informarea fermierilor trebuie să se facă până la data limită de depunere a declarațiilor APIA (15 mai) și trebuie să cuprindă date referitoare la: tipul măsurii ce se va deschide, perioada de depunere a cererilor de finanțare, precum și bugetul alocat pe fiecare măsură în parte. Lucrul acesta trebuie să se facă anual, altfel ne vom regăsi în situația anilor 2018-2020, când sesiunile de depunere a proiectelor au fost deschise începând cu luna iunie, iar fermierii nu și-au putut structura planul de culturi, astfel încât să fie eligibili pentru finanțare. Structura culturilor și declararea acestora se face până pe 15 mai. Prin urmare, trebuie corelată această dată cu informarea noastră. Se pot deschide sesiunile tărziu (adică după luna mai), însă fermierii trebuie să fie informați, până pe data de 15 mai a fiecărui an, cu privire la tipul măsurii ce se va deschide, perioada de depunere a cererilor de finanțare precum și bugetul alocat pe fiecare măsură în parte. Vă rugăm respectuos să urmăriți ca fermierii să aibă acces până pe data de 20 aprilie la următoarele informații: – tipul măsurii ce se va deshide și condițiile de eligibilitate – perioada de depunere a cererilor de finanțare precum și – bugetul alocat pe fiecare măsură în parte.
  3.  Înființarea unui consiliu consultativ de tip parteneriat public-privat sub forma unei asociații pentru promovarea, conștientizarea și controlul calității produselor pentru agricultura ecologică sub auspiciile Înaltului Patronaj al Comisiei Europene, ca un ghid de bune practice, privind măsurile de implementare a politicilor de tip Green Deal. Proiectul și ghidul de implementare vor fi prezentate ulterior conducerii Ministerului Agriculturii.
  4.  Conform REGULAMENTULUI (UE) 2020/2220 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 23 decembrie 2020, de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii pentru anii 2021-2022, alocarea bugetară pentru perioada de tranziție 2021-2022 se prezintă astfel:

 Alocarea bugetara 2021-2022

Alocarea bugetara20212022
Tranzitie-FEADR (CFM)1.181.006.852 euro967.049.892 euro
Fonduri EURI204.761.482 euro487.332.328 euro
TOTAL AN1.385.768.334 euro1.454.382.220 euro

Totodată, vă mai solicităm să ne comunicați informații despre nivelul sumelor alocate instrumentului teritorial de investiții ITI DELTA DUNĂRII (cunoscându-se faptul că această zonă, în ultimul exercițiu financiar a beneficiat de alocare separată, în prezent ITI făcând parte din strategia viitoare a PAC)”, se mai precizează în scrisoarea deschisă a OFA-UGIR.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *